Knihovna antroposofické literatury
U waldorfského rodiče se předpokládá jisté povědomí o antroposofii, z které waldorfská pedagogika vychází. Spolek Waldorf Plzeň založil za tímto účelem knihovnu, která čítá přes 100 titulů nejen z oblasti antroposofie a waldorfské pedagogiky. Během let se její fond rozšířil i díky darovaným knihám např. z oblasti seberozvoje či zdravého životního stylu. Více informací o knihovně naleznete zde.
Semináře a workshopy
WZŠ Dobromysl a spolek Waldorf Plzeň pořádá různé přednášky a vzdělávací semináře či workshopy, kde se můžete nenásilnou formou seznámit se základními principy waldorfské pedagogiky, a přiblížit se tak světu svého dítěte. Informace o nadcházejících akcích se dozvíte prostřednictvím e-mailu či v našem školním Zpravodaji.
Antroposofická studijní skupina
Kdybyste měli chuť zažít společné čtení antroposofických textů, můžete se přidat ke studijní skupině pod vedením našeho pedagoga, Vladimíra Havrdy, a to každou středu od 17h v konferenční místnosti školy (1.patro, vedle sborovny). Více informací na .
Principy
- respektuje osobnost dítěte, jeho povahu, schopnosti a potřeby
- rozvíjí sociální dovednosti, samostatnost, schopnost týmové spolupráce, kreativitu a flexibilitu
- přizpůsobuje probírané učivo jednotlivým vývojovým fázím dítěte
- podporuje zvídavost dětí a jejich přirozenou snahu poznávat svět a učit se
- umožňuje dětem mnohé znalosti získat přímým prožitkem
- při realizaci konkrétních projektů
- rozvíjí sebevědomí a vede děti k zodpovědnosti a vzájemnému respektu
- posiluje v dětech pocit sounáležitosti s přírodními cykly a s odkazem dějin
Charakteristické rysy waldorfské školy
Děti se látku jednotlivých předmětů učí v souvislostech, díky čemuž získají široký všeobecný přehled.
Výuka probíhá v tzv. epochách – logických celcích, což umožňuje intenzivní práci a hlubší pochopení probírané látky.
Od první třídy se děti přirozenou formou učí dva cizí jazyky – anglický a německý.
Součástí výuky je hra na flétnu a široké spektrum výtvarných technik.
Žáci si postupně vytvářejí vlastní učebnice šité každému z nich na míru.
Snaha o všestranný rozvoj dětí a učení prožitkem, proto jsou do výuky zahrnuty také rukodělné a umělecké činnosti.
Na všechny části výuky je kladen stejný důraz, což umožňuje objevit a rozvinout nadání každého dítěte.
Pravidelný rytmus v rámci dne, týdne a roku zprostředkuje dětem prožitek přirozeného řádu.
Individuální slovní hodnocení odráží vývoj celé osobnosti dítěte.
Více k tomuto tématu naleznete také v našem Waldorfském průvodci pro nováčky v Dobromysli.
Osvědčená pedagogická metoda
Ve světě je dnes více než tisíc waldorfských škol v desítkách zemí.
V České republice se waldorfská pedagogika mohla rozvíjet až po roce 1989. Od té doby vzniklo zatím dvanáct waldorfských základních škol a čtyři střední školy (tzv. lycea).
Waldorfské třídy vznikají také při běžných základních školách – viz http://www.iwaldorf.cz/skoly.php?menu=sko-vse
Celkový objem vědomostí, které děti ve waldorfských třídách získají, je srovnatelný se vzděláním z běžné základní školy.
Na kvalitu výuky dohlíží Asociace waldorfských škol ČR.