Waldorfská pedagogika

Film „Proč waldorf“ sledujte na Youtube.

Knihovna antroposofické literatury

U waldorfského rodiče se předpokládá jisté povědomí o antroposofii, z které waldorfská pedagogika vychází. Spolek Waldorf Plzeň založil za tímto účelem knihovnu, která čítá přes 100 titulů nejen z oblasti antroposofie a waldorfské pedagogiky. Během let se její fond rozšířil i díky darovaným knihám např. z oblasti seberozvoje či zdravého životního stylu. Více informací o knihovně naleznete zde.


Semináře a workshopy

WZŠ Dobromysl a spolek Waldorf Plzeň pořádá různé přednášky a vzdělávací semináře či workshopy, kde se můžete nenásilnou formou seznámit se základními principy waldorfské pedagogiky, a přiblížit se tak světu svého dítěte. Informace o nadcházejících akcích se dozvíte prostřednictvím e-mailu či v našem školním Zpravodaji.


Antroposofická studijní skupina

Kdybyste měli chuť zažít společné čtení antroposofických textů, můžete se přidat ke studijní skupině pod vedením našeho pedagoga, Vladimíra Havrdy, a to každou středu od 17h v konferenční místnosti školy (1.patro, vedle sborovny). Více informací na .

Principy

  • respektuje osobnost dítěte, jeho povahu, schopnosti a potřeby
  • rozvíjí sociální dovednosti, samostatnost, schopnost týmové spolupráce, kreativitu a flexibilitu
  • přizpůsobuje probírané učivo jednotlivým vývojovým fázím dítěte
  • podporuje zvídavost dětí a jejich přirozenou snahu poznávat svět a učit se
  • umožňuje dětem mnohé znalosti získat přímým prožitkem
  • při realizaci konkrétních projektů
  • rozvíjí sebevědomí a vede děti k zodpovědnosti a vzájemnému respektu
  • posiluje v dětech pocit sounáležitosti s přírodními cykly a s odkazem dějin

Charakteristické rysy waldorfské školy

Děti se látku jednotlivých předmětů učí v souvislostech, díky čemuž získají široký všeobecný přehled.

Výuka probíhá v tzv. epochách – logických celcích, což umožňuje intenzivní práci a hlubší pochopení probírané látky.

Od první třídy se děti přirozenou formou učí dva cizí jazyky – anglický a německý.

Součástí výuky je hra na flétnu a široké spektrum výtvarných technik.

Žáci si postupně vytvářejí vlastní učebnice šité každému z nich na míru.

Snaha o všestranný rozvoj dětí a učení prožitkem, proto jsou do výuky zahrnuty také rukodělné a umělecké činnosti.

Na všechny části výuky je kladen stejný důraz, což umožňuje objevit a rozvinout nadání každého dítěte.

Pravidelný rytmus v rámci dne, týdne a roku zprostředkuje dětem prožitek přirozeného řádu.

Individuální slovní hodnocení odráží vývoj celé osobnosti dítěte.

Více k tomuto tématu naleznete také v našem Waldorfském průvodci pro nováčky v Dobromysli.

Osvědčená pedagogická metoda

Ve světě je dnes více než tisíc waldorfských škol v desítkách zemí.

V České republice se waldorfská pedagogika mohla rozvíjet až po roce 1989. Od té doby vzniklo zatím dvanáct waldorfských základních škol a čtyři střední školy (tzv. lycea).

Waldorfské třídy vznikají také při běžných základních školách – viz http://www.iwaldorf.cz/skoly.php?menu=sko-vse

Celkový objem vědomostí, které děti ve waldorfských třídách získají, je srovnatelný se vzděláním z běžné základní školy.
Na kvalitu výuky dohlíží Asociace waldorfských škol ČR.